Bas van Waard - Biografie

BIOGRAFIE

Ik ben geboren op 19 september 1957 te Amsterdam. Nadat ik de middelbare school (in Haarlem) had afgemaakt ben ik cello gaan studeren aan het Sweelinck Conservatorium.

Nadien heb ik een aantal jaren besteed aan wat je wereldoriëntatie zou kunnen noemen : Ik werkte in een muziekwinkel, hielp een boerderij restaureren in Frankrijk, studeerde inrichtingswerk aan de sociale academie, studeerde maatschappijleer aan de lerarenopleiding, werkte als sociotherapeut in een psychiatrische kliniek. 

Toen volgde ik een opleiding tot meubelmaker/fijnhoutbewerker, als opstapje, om later vioolbouwer te worden. Ik haalde met moeite mijn diploma. En ik had daarmee door dat je met twee linkerhanden zeker geen vioolbouwer kan worden. Wel initieerde ik met drie kameraden een timmer- & meubelmakerswerklplaats. Ik sleepte de opdrachten binnen en beperkte me tot eenvoudig werk. 

Rond 1983 keerde ik definitief en beroepshalve terug naar de muziek. Ik speelde een aantal jaren als muzikant & componist bij muziektheatergezeschap De Dynastie van Oer. In de jaren daarna componeerde ik vier opera’s : Roderick, voor vier zangers en zes instrumenten en i.s.m. de Kleine Operastichting en een subsidie van het Rijk succesvol uitgevoerd. Zoals Anna, voor cello en sopraan en succesvol uitgevoerd met diverse kleine subsidies. Joris & de Draak, met een schrijfsubsidie van de Provincie Noord-Holland. Maar nooit uitgevoerd. De Zwarte Monnik, voor acht instrumenten en vier zangers, met een eigen libretto naar het gelijknamige verhaal van Anton Tsjechov. Positieve subsidieadviezen van het Fonds voor de Podiumkunsten, twee jaar achter elkaar. Maar geen geld ...  Dus werd de opera in beperkte bezetting met een pianotranscriptie uitgevoerd.

Daarna componeerde ik voor (jeugd)theater, o.a. De Staat in Bussum en Maccus te Delft. Ik componeerde muziek voor het poppenspel van Damiette van Dalsum (Stadttheater Magdenburg), voor moderne dans, o.a. voor Piet Rogie, Roebana & Leine, Dansend Hart en Katrina Brown. Ik initieerde twee muziektheaterproducties die met meer of iets minder subsidie werden uitgevoerd : Amusing Sacred Bodies en Nachtmerries van een Dinosaurus. Alle muziek voerde ik zelf, op cello, uit.

In 1997 maakte ik de CD “Meer Dan Dit Moment”. Op basis hiervan maakte ik ook een solo-programma met/voor liedjes en cellostukken. (Ik speelde  het niet vaak. Ik vond het té eenzaam ...) In het jaar 2000 was ik enige tijd muziektherapeut in het naoorlogse Kosovo, in dienst van WarChild. In 2001 werd ik muziekleraar op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, middelbaar onderwijs.  Ik maakte ook CD’s met de kinderen, gaf concerten met ze, won prijzen met ze in rapwedstrijden en leidde een 4 VMBO-klas door het eindexamen muziek. Ik was twee jaar mentor van een klas. Ik heb al mijn lesmateriaal zelf geschreven.

Ik geef met enige regelmaat muziekworkshops in en voor bedrijven en ben gespecialiseerd in “songwriteclinics”, waarin de deelnemers in één dag een lied schrijven en uitvoeren, inclusief tekst en instrumentatie. Ik gaf les aan kunsteducatiecentra zoals de stichting Buitenkunst. In 2001 werd ik begeleider op cello van verteller Fons Boer. Ik schreef een deel van de muziek voor vijf programma’s. Deze voerden we op diverse locaties uit. Meestal in musea.

In 2005 werd ik  via Kunstencentrum De Hint in Uithoorn muziekleraar op drie tot vijf basisscholen in de regio Noord-Holland Zuid. In 2008 werd ik ook cello-leraar op muziekschool De Hint. Ik nam in eigen beheer verschillende CD's op met eigen werk en leverde bijdragen aan diverse CD's van anderen. Van 2005 tot 2008 had ik een mooie tijd bij en met de folkband Humus. In maart 2005 trad ik toe tot het steltentheatergezelschap GAJES uit Deventer. Met onze voorstelling “Alice in Wonderland” speelden we door heel Nederland, België, Duitsland, Polen en Canada ... In de zomer van 2006 wonnen we de eerste prijs tijdens het Internationales Strassentheater Festival in Detmold (D.) Een trofee die ons veel mooi werk opleverde. We hebben een mooie CD gemaakt. In juli 2008 ging de nieuwe grote voorstelling "Don Quichotte" in première. Daarnaast speelde ik in een kleine voorstelling van Gajes : "Tuin der Lusten."

Na 2008 geen bands en groepen meer, maar veel cello spelen en studeren, componeren, schrijven en lesgeven. Van kindermusical tot muziek voor documentaires, o.a. "Akkers van Margraten"  van Albert Ehlings en Eugenie Jansen.  Kindermusicals die ik zelf ook instudeerde en uitvoerde op verschillende basisscholen.  Vandaar nu www.dedansendetijger.nl .  En ik treed af en toe op met Gerard Wortel: nederlandstalige liedjes - zang & gitaar - met mij op cello.

 In 2012 en later 2013 moest ik diverse crises, een hartaanval en het overlijden van mijn broer verwerken. Maar vanaf oktober begin ik weer met werken. Met lesgeven, optreden en schrijven en met groepen kinderen mijn musicals instuderen. Verder is het een grote uitdaging om het cello-concert in C-klein van Johan Christiaan Bach in te studeren. Louter ten behoeve van mijn eigen speelvaardigheid. Over de crises in mijn privé-leven schreef ik het epistel "Liefde na de Hersenorkaan", in beperkte oplage beschikbaar. Ik componeerde de opera "In het Bos" voor tenor, bariton en cello-kwartet. Maar ik was en ben er niet tevreden over - dus laat ik het onuitgevoerd liggen. 2012-14: In opdracht van de Provincie Noord-Holland maakten we het muziektheaterstuk 'Atlantikwall', geregisseerd door Aad Spee. Ik ben twee jaar AMV-leraar geweest op basisschool De Werf voor Hoogbegaafde Kinderen. Ik voerde er ook vier musicals uit met kinderen van de groepen 3 t/m 8. Musicals door mij geschreven en die ik heb ondergebracht in het bedrijfje De Dansende Tijger, waarmee ik al meer dan drie jaar mijn (kinder)musicals op allerlei basisscholen in en om Amsterdam instudeer en uitvoer. Eerder schreef ik al twee musicals voor jong-volwassenen voor de Stichting Theaterbeest van Stephan Hendrikse: 'Circus Porrajmos' en 'Koningsmoord'. Beiden met plezier en succes uitgevoerd. Ik heb een stabiel functionerende praktijk als celloleraar. Ik componeer de kinderopera "De Dromen van Balder en Rune", voor achttien kinderstemmen (uit de groepen 6, 7 en 8) met begeleiding van cello, piano en gitaar: Een akoestische rockopera! Première juni 2015. En aangezien Rust Roest wordt het ook weer tijd voor een nieuwe kindermusical. Ik begin op te treden met Patty Trossel, beter bekend als La Pat. Het is december 2014. 

In Augustus 2015 heb ik VOGELVLUCHT geschreven, een bewegings-musical voor basisschool-kinderen uit de groepen 4, 5 en 6. Ik werk aan een dansmusical over barbaren (verder nog geheim!) - Ik schrijf allerlei cellosolotracks - die ik graag voor een moderne dansproject zou willen gebruiken (ik zoek iemand), ik treed steevast op met Gerard W. (El Wort), wie weet nogmaals met Patty. Ik doe xl verhalen en dansprojecten met xl kinderen met Sandra van Stuijvenberg, Frances Overwater en Bregje van der Ven. Het musical-bedrijf De Dansende Tijger floreert. Ik werk vaker met hoogbegaafde kinderen. Ik streef naar een Stichting Copernicus (what's in a name) - Ik ben gezond. Misschien is dat wel de grootste winst van het afgelopen seizoen.

In april 2016 schreef ik voor mijn D.T. imperium THUIS BIJ DE SNEEUWBARBAREN (een dans-musical voor groep 5, 6 en 7) Mijn cello-leerlingen in Uithoorn, spelen er op los en worden steeds beter! Ik speel weer wat filmmuziek ('Becoming Zlatan') en treed gestaag op met El Wort en anderen. Het CREATIEF CENTRUM COPERNICUS begint vorm te krijgen en 1 februari 2017 willen we starten. Ik doe doorlopend muziek- & musical-projecten van korte of langere duur en in allerlei vormen in Amsterdam, Haarlem, Uithoorn en Huizen. Te veel om op te noemen en men is blij met mijn komst en dat is prima.

Januari 2017 (in staccato):

- XL projecten met XL kinderen op XL scholen (van kinderen met een verstandelijke beperking op de van Koetsveld school in de Watergraafsmeer tot muziekprojecten op de Flevoparkschool in Amsterdam-Oost.

- Allerhande musical-projecten van ondergetekende via mijn eigen "Dansende Tijger", van de laatste (van zeven) op mijn oude basisschool te Haarlem, tot "Thuis bij de Sneeuwbarbaren" aan een groep H B kinderen op de Andersenschool te Woerden.

- Ik schrijf een nieuwe kinder-musical, 'De Boot in...'

- De kinder(rock) opera 'De Dromen van Balder & Rune' gaat eindelijk vorm krijgen.

- Leuk project met Marc van Klink-Audio: muziek bij een nieuwe documentaire van Coco Schreiber, MERMAID. en mijn 'Madonna' (cello) klinkt op haar mooist. Vertoond op het IDFA. En ik hoorde mezelf galmen in Tuschinsky 1. 

- Het Creatief Centrum Copernicus (CCC) blijft een ideaal - er wordt aan gewerkt. Sommige dingen hebben meer tijd nodig dan ik kan overzien. Dingen kunnen het beste 'ontstaan' in plaats van dat je ze 'maakt', ben ik achter gekomen.

- Op de muziekschool van Bloemendaal studeer ik "Vogelvlucht" in. Uitvoering in april a.s. (zie www.dedansendetijger.nl)

- En zo nog veel meer... ik ben in toenemende mate trots op mijn werkelijk mooi spelende cello-leerlingen: een steeds mooiere toon en een solo-optreden met een blaasorkest.

Augustus 2018:

Ik heb solo-concerten gegeven in Toronto, Canada - met alleen 'Madonna. Ik speelde eigen materiaal en stukken uit Bach-suites. Het ging heel goed, maar het kost zéér veel energie.

Wat wezenlijk nieuw is: Na een serietje vruchteloze pogingen om muziek te schrijven voor en uit te voeren met poppenspel ben ik nu met mijn neus in de boter gevallen, want met Janna Handgraaf (actrice, poppenspeelster en zeer creatief in het zélf maken van poppen) heb ik tot op heden twee prachtvoorstellingen gemaakt. Namelijk 'Nagenieten' en 'Otto Ongezien'. Voor kinderen en uit te voeren op schitterende locaties en op basisscholen. Het opzetten van het CCC blijkt een meerjarenplan te zijn en wellicht verrijst het op Oostenburg, Amsterdam-Centrum, waar ik sinds juli 2018 woon in Pakhuis Oostenburg, samen met mijn geliefde Helma Marlet. Mij stoort het niet dat dit een project is wat 'een lange adem' behoeft. Als het maar GOED wordt.Geen samenspelen meer met Reniet dus en ook niet met Gert: het was 'op' om diverse redenen. Inzake Gert is het wat sneu want we hadden een duo van naam kunnen worden, ofschoon dat laatste mij niet interesseert, want we waren gewoon HEEL GOED. 

Musical-projecten met (hoog begaafde) kinderen: alles loopt door, alsmede de optredens met Gerard Wortel en fantastische dans- workshops samen met Frances Oudewater op basisschool de Gouden Kraal in de Watergraafsmeer.

Het is mij gegund om cello-les te geven aan een kind van negen en inmiddels tien jaar, dat zeer en wel zéér getalenteerd is. Uit respect voor haar en de familie noem ik hier niet haar naam.

Ik heb cello-muziek gecomponeerd en opgenomen voor 'Meneer Boom', een buiten-voorstelling voor kinderen over de teloorgang van de natuur. Bedacht geschreven en uitgevoerd door Willem Jaegers. Ik regisseerde de voorstelling ook. Eind oktober te zien in het kinder-programma van het Rotterdams Film Festival. Willem fietst nu door Nederland, België en Frankrijk met deze voorstelling en trekt daarmee 80 kilo achter zich aan.

Tja, het kost wat meer tijd dan verwacht om 'De Boot in...' en 'De Dromen van Balder & Rune' te schrijven, maar dat is geen probleem.

Ik ga inmiddels ook leuke cello-leerlingen in Amsterdam krijgen via de muziekschool alhier. Ik ben een mooi singer & songwrite-project aan het opzetten met Saskia van der Giessen (zang/gitaar/viool) en Labasheeda en ik wordt als cellist gevraagd voor diverse Kerstconcerten en ook dat is nieuw. Voor de metalband EMERALD heb ik een zeer geslaagde solo ingespeeld (al zeg ik het zelf) voor hun CD 'Voice for the Silent' en de jongens zijn er heel blij mee. 

Kortom, alles loop, gaat en stroomt door. Vanaf volgende week komt er een heerlijk musical-project aan in Monnikendam: VOGELVLUCHT met kinderen uit de groepen 3, 4 en 5.

Ik schrijf mijn eigen lesmateriaal voor mijn prachtleerlingen - voor twee cello's, voor cello solo, voor cello & piano en etudes.

April 2020 schrijf ik verder: