Bas van Waard - Schrijven

Schrijven


Lied- en andere teksten
Composities
CD's
Discografie
Theatermuziek
Reisverslagen
Songwritersclinic

(Voor het laatst bijgewerkt op 15 oktober 2018.)

Ik schrijf songteksten over mijn eigen ‘binnenlandse zaken’ maar ook over de ‘binnenlandse zaken’ van mensen om mij heen of over fictieve personen. Ik vind het lastig om tevreden over een tekst te zijn. Teruglezen in werk uit het verleden is vaak pijnlijk want het is een confrontatie met 'wanhoop en eenzaamheid, zoeken naar bestemming, onmogelijke liefdes en drank ...' De toekomst zal leren of ik ook in staat ben om te schrijven over wezenlijk andere zaken. En of ik daarover en daarmee kan communiceren. Wat betreft het De Dansende Tijger-gebeuren gebeurt dat in tekst en muziek in ieder geval al sprankelend. Gelukkig vind ik dat niet alleen.

(Augustus 2012 :)

Ik schreef in drie jaar tijd vier kindermusicals, die ik zelf uitvoerde en instudeerde. Met veel plezier en succes. En heel veel kinderen hebben een 100 % top tijd gehad. Ik lanceerde kindermusicalbedrijf De Dansende Tijger ( www.dedansendetijger.nl ). Dus met die communicatie zit het in elk geval goed.

(September 2013 :)

Ik werk de aantekeningen uit die ik gemaakt heb tijdens mijn 'exclusieve buitenaardse reis'. En de mooie en bijzondere nasleep daarvan. Als ik er de noodzaak van inzie, publiceer ik het. Ik worstel nogal met de 'waarom? - vraag', het afsluitende gedeelte en de afronding in vorm van het boekje.

(September 2014:)

Dat boekje heet een epistel te zijn en heeft als titel "Liefde na de Hersenorkaan". Schrijven, schrijven... Het is woekeren met de tijd: Het onderhouden van mijn cellospel, het productieproces met de musicals kost veel tijd. Het is zoeken naar de ruimte in het hoofd. 'De Dromen van Balder en Rune' komen eraan - de kinderopera.

(Augustus 15:)

Ik ben geen schrijver, ik ben geen literator, Ik ben een iemand met een te grote fantasie. Een fantasie die ik vaak niet kan onderscheiden van de werkelijkheid waardoor ik geregeld op alle niveaus in de problemen kom. Maar mijn fantasie maakte ook dat ik mij de cello eigen heb gemaakt. En ik kan muziek bedenken ofschoon ik niet weet of ik het componeren kan of mag noemen. Er komt gewoon iets uit mijn hoofd, uit mijn hersenen. En dat kan ik opschrijven, alsmede een verhaal en liedjes. Ik doe er nauwelijks moeite voor. En allemaal zonder kennis van zaken, techniek of faalangst. Dat brengt me redelijk ver en hoog, bij vlagen. (Wordt vervolgd in december)  

(April 16:)

En niet gehinderd door faalangst, kennis van zaken of wat dan ook heb ik VOGELVLUCHT en THUIS BIJ DE SNEEUWBARBAREN geschreven. Allebei dans/bewegings-musicals, respectievelijk voor de groepen 4 & 5 en voor de groepen 5, 6 & 7. Ik zou verder graag de kinder-opera 'DE DROMEN VAN BALDER & RUNE' baren, deze zomer. En 'Van Tijgers & Monsterkasten' wordt ook wel wat, geloof ik.

Januari 2017:  Ik schrijf de kinder-rock opera 'De dromen van Balder en Rune' voor 14 basisschoolkinderen en 'Madonna'. THUIS BIJ DE SNEEUWBARBAREN en VOGELVLUCHT heb ik al xl keer op xl scholen gespeeld. Ik werk ook aan DE BOOT IN...: een nieuwe kindermusical. Ik zou wel weer eens een knetterende dans-score voor één tot zestien cello's willen schrijven. En wat nog meer voorbij komt. Het lijkt me voorlopig allemaal wel even genoeg.

(Oktober 2018:) 

'Liefde na de Hersenorkaan' wordt momenteel herschreven, want als ik er op termijn werkelijk 'iets' mee wil zal het beter leesbaar dienen te worden gemaakt door mij. En uitgebreid: misschien wordt het inderdaad wel 1000 bladzijden, ofschoon dat wel heel veel is. Ik weet niet of ik zoveel pagina's nodig heb. 

Ik zal zien: er komt en is een tijd dat alles klopt.